Tuesday, May 24, 2011

RETORIKA: RAKYAT DIDAHULUKAN KRONI DIUTAMAKAN

RETORIKA: RAKYAT DIDAHULUKAN KRONI DIUTAMAKAN

Dewan Pemuda PAS Negeri Perak (DPPN Pk) melihat Kerajaan Negeri Perak dalam keadaan tidak stabil adalah berpunca kerana tidak mengikut lunas-lunas sistem Demokrasi Berparlimen dan Raja Berpelembagaan sebagai punca utama kira-kira 1,000 Orang Asli yang tinggal di tujuh buah kampung di Pos Perwor di sini masih tidak mendapat kemudahan asas seperti jalan raya, bekalan air dan tenaga elektrik walaupun sudah 20 tahun tinggal di kampung itu.

DPPN Pk juga merasa sangsi malah kesal terhadap masalah yang bertimpa-timpa datang kepada rakyat tanpa jalan penyelesaian yang cekap oleh pihak kerajaan lantas masalah mereka terpaksa ditanggung sendiri. Pilihan Raya Umum (PRU) ke - 12 yang lalu secara legal mengikut mejoritanya, Barisan Nasional (BN) di Negeri Perak bukanlah sebagai pemegang tampuk pemerintahan yang sah. Tetapi sebenarnya kuasa rakyat adalah bukti kedaulatan sesebuah pemerintahan. Sekarang sistem demokrasi telah dicabul dengan tidak bermaruah oleh BN dan rakyat yang terpaksa menanggung penderitaan.

Rukun negara hanya tinggal rukun semata-mata dan tindakan Umno / BN sebagai pemerintah hanya mementingkan kuasa dan kroni mereka sahaja dan bukan berteraskan kebajikan yang sebenarnya!


ZAWAWI HASSAN
Ketua,
Dewan Pemuda PAS Negeri Perak.

No comments:

Post a Comment