Wednesday, December 8, 2010

Kesal tindakan polis

A  man is pinned down by police during a demonstration in Kuala Lumpur  December 5, 2010. Malaysian police on Sunday fired tear gas and water  cannons at some 2,000 opposition-led protesters trying to hand over a  memorandum on the state of Selangor water tariffs issues to the National  Palace, as reported by Malaysia's daily The Star online.PARIT BUNTAR, 7 Dis. : Dewan Pemuda PAS Parit Buntar di sini, kesal dengan tindakan polis semasa menyuraikan perhimpunan ‘Kembalikan Hak Air Kepada Rakyat’ di Masjid Negara.

Pengarah Pilihan raya Pemuda PAS Parit Buntar, Adnan Abd Rahman berkata, perhimpunan yang sepatutnya berlangsung dengan aman bertukar menjadi kecoh akibat tindakan polis menyembur gas pemedih mata dan memancutkan air berasid kepada orang ramai.

Menurutnya, perhimpunan itu adalah hak rakyat dan selaras dengan perlembagaan untuk menghantar memorandum kepada Yang di-Pertuan Agong di Istana Negara.

“Polis sepatutnya mengawal himpunan ini supaya berjalan dengan lancar, bukan bertindak ganas terhadap orang yang berhimpun,” Katanya kepada Sinar Harian di sini, semalam.

Adnan berkata, tindakan pihak polis itu jelas menunjukkan kegagalan mereka dalam meyakinkan orang ramai bahawa tugas menjaga keamanan seharusnya mengikut rasional tetapi sebaliknya pula yang berlaku.

“Perhimpunan aman ini sepatutnya tidak diganggu. Ia suara rakyat Selangor menuntut hak mereka, tidak sepatutnya mereka dipukul dan ditangkap oleh polis.

“Jelas sekali tindakan ganas polis dibuat semata-mata untuk menjaga kepentingan kroni UMNO dan Barisan Nasional, bukan untuk keamanan Negara,” katanya.

Beliau juga menuntut Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein memohon maaf kepada rakyat Selangor kerana menyalahgunakan polis demi menjaga kepentingan syarikat SYABAS.

Sementara itu, Ketua Penerangan Dewan Pemuda PAS Parit Buntar, Hairul Nizam Ishak berkata, pihaknya berharap polis bertindak mengikut prosedur operasi standard (SOP) bagi memastikan keamanan dan tiada kekecohan berlaku.

“Peserta perhimpunan ini tidak mendatangkan sebarang ancaman terhadap keselamatan negara, lagipun sekarang bukan masa darurat.

“Mereka hanya menyertai perhimpunan aman dan tidak menimbulkan sebarang masalah sekiranya tidak diganggu polis,” katanya.

Katanya, keadaan yang berlaku itu tidak sebagaimana di luar negara yang boleh mengadakan himpunan secara aman.Sinar Harian

No comments:

Post a Comment