Wednesday, December 29, 2010

AES bakal tambah jumlah saman


PARIT BUNTAR, 28 Dis. : Tindakan kerajaan memperkenalkan bentuk saman ekor baru dengan penggunaan Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) yang dikendalikan oleh syarikat swasta dilihat hanya akan menambahkan jumlah saman yang dikeluarkan.

Penolong Setiausaha PAS Kawasan Parit Buntar, Adnan Abd Rahman berkata, AES adalah sistem penggunaan kamera yang akan mengambil gambar kenderaan melakukan kesalahan, memprosesnya, kemudian mengeluarkan dan menghantar saman kepada pesalah trafik.

Menurutnya, syarikat swasta akan mendapat habuan daripada jumlah saman yang dikeluarkan.

“Tentunya syarikat swasta ini mementingkan keuntungan jadi saman mesti ada jika tidak, mereka akan mengalami kerugian.

“Tambahan pula ia bukan dikendalikan oleh Jabatan Pengangkutan Jalan atau polis, mesin, kamera dan semuanya akan disediakan oleh syarikat swasta yang dilantik,” katanya.

Adnan berkata, kerajaan telah memberikan kontrak pengendalian AES kepada Beta Tegap Sdn Bhd dan Commercial Circle (M) Sdn Bhd sebelum pindaan Rang Undang-undang Pengangkutan Jalan (Pindaan) 2010 diluluskan.

“Pindaan undang-undang belum pun lulus, kerajaan sudah memberikan kontrak kepada syarikat swasta.

“Maksudnya, pengurusan kerajaan tidak mengkaji kesan jangka panjang sebaliknya membuat sesuatu perancangan secara terburu-buru,” katanya.

Katanya, rakyat sudah terbeban dengan kos sara hidup yang semakin meningkat, apabila saman diswastakan ia satu tindakan menambahkan beban rakyat.

Sementara itu, Pengerusi Lujnah Perpaduan Nasional PAS Parit Buntar, Hamdan Fadel Ahmad menyokong usaha Pakatan Rakyat menghantar memorandum memohon Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin menangguhkan kelulusan Rang Undang-undang Pengangkutan Jalan (Pindaan) 2010 yang diluluskan Dewan Negara baru-baru ini.

Menurutnya, memorandum itu adalah jalan terakhir setelah usaha Pakatan Rakyat menghalang kelulusan rang undang-undang berkenaan tidak berhasil.

“Tiada jalan lain lagi, jalan terakhir dengan memohon kepada Tuanku menitahkan rang undang-undang ini dibahaskan semula di Parlimen kerana ia dibuat secara tergesa-gesa,” katanya

Katanya, tindakan kerajaan itu sebagai pengkhianatan kepada rakyat kerana pemimpin BN hanya memikirkan kepentingan mereka dan menguntungkan sesetengah pihak.

“Pindaan ini tidak akan menyelesaikan masalah berbangkit seperti kemalangan maut yang semakin meningkat, masalah senarai hitam pemilik kenderaan dan juga saman ekor.

“Jelas, pindaan terhadap undang-undang ini hanya bersifat teknikal dan bertujuan memperkenalkan AES,” katanya.Sinar Harian

1 comment:

  1. CAKAP TENTANG ISLAM. TAPI UNDANG UNDANG TAK NAK PATUH. PATUHI UNDANG UNDANG TENTU TAK KENA SAMAN.

    WALAUPUN SIAPA PENGUATKUASANYA, KITA TAK KAN TERKENA KERANA KITA BERDISIPLIN.

    ReplyDelete