Sunday, December 5, 2010

Jangan salahkan pemimpin PR


PARIT BUNTAR, 2 Dis. : Tanah orang Melayu di Pulau Pinang yang hanya tinggal satu peratus bukan berlaku di zaman pemerintahan Pakatan Rakyat sebaliknya sejak zaman pemerintahan Barisan Nasional.

Ketua Penerangan PAS Parit Buntar Fakhrurrazi Haji Khalid berkata, rakyat tidak boleh diperbodohkan dengan kenyataan pemimpin Umno bahawa kerajaan Pakatan Rakyat Pulau Pinang mengambil tanah orang Melayu sehingga menyebabkan tanah orang Malayu hanya tinggal satu peratus.

“ Pakatan Rakyat baru memerintah tiga tahun dituduh mengambil tanah orang Melayu, sedangkan sejak Barisan Nasional memerintah tanah orang Melayu sudah tinggal satu peratus.

“ Separuh abad Umno dan Barisan Nasional berkuasa di Pulau Pinang, apa mereka buat untuk memajukan orang Melayu, mempertahankan hak mereka, membina kekuatan orang Melayu dalam pelbagai bidang khususnya ekonomi?” katanya

Fakhrurrazi berkata, masalah tanah orang Melayu Pulau Pinang telah diseminar dan didiskusikan oleh ahli-ahli akademik sejak berdekad yang lalu. Sudah berpuluh resolusi dihasilkan, semuanya sampai ke tangan para pemimpin Umno negeri yang pada waktu itu menjadi Exco dan Menteri.

“ Apa langkah yang mereka ambil? Hanya selepas Pulau Pinang jatuh ke tangan Pakatan Rakyat (yang dikatakan kerajaan DAP) barulah Umno terhegeh-hegeh nak mendedahkan isu Melayu Pulau Pinang yang merempat di bumi sendiri.

“ Isu orang Melayu tinggal di atas tanah yang bukan milik mereka, bukan perkara baru. Masalah ini sudah dibangkitkan sejak Barisan Nasional memerintah tapi Umno hanya melihat dengan mata putih, apa mereka buat atau apa mereka telah buat? “Soalnya

Sementara itu, Pengarah Pilihanraya Pemuda PAS Parit Buntar Adnan Abd Rahman kesal dengan sikap pemimpin Umno baru sekarang membawa isu orang Melayu bakal terusir dari rumah yang mereka duduki kerana berada di atas tanah milik orang lain.

“ Ia tidak lebih dari cerita zaman P. Ramlee yang diputar semula. Ini sama sekali bukan angkara DAP kerana tanah orang lain yang mereka duduki itu bermula dari zaman BN dahulu.

“ Ia berlaku kerana kemiskinan orang Melayu, tidak bertanah dan menumpang di atas tanah orang. Kemunduran Melayu Pulau Pinang adalah kerana kegagalan Umno sebagai penguasa (dalam tempoh yang panjang) memperjuangkan nasib mereka” katanya

Adnan berkata, kini Umno mencari isu remeh temeh untuk menjadikan Pakatan Rakyat sebagai kambing hitam menutup kegagalan mereka.

“ Sewaktu satu demi satu tanah milik Melayu di Pulau Pinang diambil oleh kerajaan pada tahun 80-an untuk pelbagai tujuan, Umno tidak sibuk mengangkat sepanduk.

“ Sekarang nak menyalahkan pemimpin Pakatan Rakyat yang diwariskan sebuah negeri yang sudah kering kontang hak Melayunya , angkara kegagalan kerajaan Barisan Nasional” katanya

Katanya, rakyat perlu tahu bahawa Pulau Pinang menjadi negara pertama yang berjaya menghapuskan kemiskinan tegar dalam tempoh yang setahun pentadbiran Pakatan Rakyat.

“ Kerajaan Pulau Pinang akan memastikan setiap keluarga mendapat sekurang-kurangnya RM500 sebulan. Hampir semua yang miskin tegar itu adalah orang Melayu.

“ Malah, kerajaan Pulau Pinang yang dituduh anti Melayu inilah yang telah menyalurkan bantuan kewangan kepada semua Sekolah Agama Rakyat di Pulau Pinang setelah dinafikan semasa pemerintahan Barisan Nasional” katanya. Sinar Harian

No comments:

Post a Comment