Monday, November 8, 2010

PERKASAKAN JENTERA PILIHANRAYA & WAKIL RAKYAT

PERKASAKAN JENTERA PILIHANRAYA & WAKIL RAKYAT

Parit Buntar – Keputusan kekalahan Pakatan Rakyat di Pilihanraya Kecil DUN Galas dan Parlimen Batu Sapi menunjukkan bahawa PAS dan Pakatan Rakyat perlu melipatgandakan usaha bagi menghadapi pilihanraya umum (PRU) ke 13 yang akan datang.

Menurut Ketua Penerangan Pemuda PAS Parit Buntar, Hairul Nizam Ishak kekalahan Pakatan Rakyat di kedua-dua kerusi tersebut menunjukkan bahawa masih ada kelemahan yang perlu diperbaiki oleh jentera parti. PAS tidak seharusnya 100% menuding jari pada penyelewengan jentera kerajaan yang dipergunakan sepenuhnya oleh UMNO dan Barisan Nasional.

Itu sudah menjadi kelaziman UMNO/BN menyalahgunakan kuasa jentera kerajaan seperti Jabatan Hal Ehwal Orang Asli, KESEDAR dan pelbagai jabatan lain serta janji-janji manis yang menarik minat pengundi. Walaupun begitu UMNO/BN tetap menjalankan kerja menambah pengundi baru di kawasan tersebut.

Apa yang pasti sekarang PAS dan Pakatan Rakyat perlu memperkasakan gerakkerja parti terutamanya menambah daftar pengundi baru. Dilaporkan ratusan ribu pengundi di seluruh negara yang layak untuk mengundi belum mendaftar sebagai pemilih. Gerakerja yang kuat namun kalau tiada pertambahan pengundi tiada gunanya kerana inilah penentu kemenangan calon.

Disamping itu, rakyat mesti seringkali disegarkan dengan diingatkan tentang penyelewengan serta kezaliman UMNO/BN. Isu seperti rampasan kuasa di Perak, masalah penyelewengan Felda, isu masyarakat India seperti kad pengenalan, daftar kelahiran dan banyak lagi terutamanya yang babitkan kebajikan rakyat. Kelekaan serta kurang prihatinnya PR dalam menjuarai isu rakyat akan diatasi segera oleh UMNO/BN yang sememangnya mencari peluang mengambil hati pengundi.

Wakil rakyat Pakatan Rakyat yang sedia ada perlu turun padang melihat kesusahan yang dihadapi rakyat serta keperluan-keperluan yang boleh dibantu walaupun peruntukan dinafikan oleh kerajaan sekarang. Rakyat kini tahu dan boleh menilai prestasi wakil rakyat. Janganlah disaat akhir semboyan pilihanraya sudah berbunyi baru hendak mencari simpati pengundi. Jentera pilihanraya yang kuat juga tidak berguna lagi.

Sehubungan dengan itu PAS Kawasan Parit Buntar bersama-sama jentera Dewan Pemuda dan Dewan Muslimat telah memulakan gerak gempur daftar pemilih bagi pengundi baru di DUN Titi Serong dan DUN Kuala Kurau. Gerak gempur ini yang telah dilaksankan dua kali pada setiap hari Ahad akan diteruskan sehingga tarikh pengumuman PRU ke 13.

Dalam gerak gempur ini Jentera Pilihanraya PAS Parit Buntar mengembling tenaga turun ke cawangan-cawangan bagi mencari pengundi baru untuk didaftarkan sebagai pemilih. Hasilnya dalam dua kali perlaksanaan gerak gempur ini, lebih dari dua ratus pengundi baru Berjaya dikesan adan didaftarkan sebagai pemilih. Menurut Naib YDP Pt. Buntar Sdr Bahrin sesaran pengundi baru ialah dikalangan anak dan keluarga ahli dan penyokong PAS.


Jentera Muslimat tabah meyusuri jalan kampung bagi mendapatkan pengundi baru


Petugas dari jentera Pemuda sedang mendaftarkan pengundi baru


Dibantu oleh JPC bagi mengesan pengundi muda yang belum berdaftar


Bertanya kepada penduduk setempat samada sudah berdaftar atau belum sebagai pemilih.


Mendaftar pemilih baru


Mendaftar pemilih baru


Mendaftar pemilih baru


Sdr. Bahrin menyemak dan mengira jumlah pengundi baru yang didaftarkan


Menjamu selera setalah penat berjalan sepanjang hari


Walaupun berbaju umno tetapi penyokong PAS tegar

1 comment: