Tuesday, October 5, 2010

Peristiwa Khemah di Tepi Pantai Rusila


Pada 1 - 3 Okteber baru ini, DPPKPB telah mengjantar 8 orang wakil untuk ke Ijtima' Tarbawi Pemuda di Masjid Rusila, Terengganu. Alhamdulillah segala pengisian yang di sampaikan amat bermakna untuk dibawa pulang ke kawasan. cuma ingin dikongsikan sedikit pengalaman wakil Parit Buntar ini...cuma dikesempatan ini inginmenceritakan peristiwa khemah diterbangkan.

Kisahnya berlaku pada hari sabtu...setelah malam pertama tidur di rumah Dr.Mahydeen Tim. KP Parit Buntar. malam seterusnya rombongan berazam untuk tidur dalam khemah di tepi pantai. Maka pada petangnya jam 6.30 khemah pun dipasang sebanyak 2 khemah dengan penuh semangat.

Setelah selesai Isyak' maka kami datanglah kembali ke khemah. aik...kenapa berubah kedudukan khemah ni.. silap khemah ker..kebetulan depan khemah dekat tiang gol (lihat gambar) ada muslimat dok lepak...apsal pula malam2 gelap gelita lepak sini. Khemah depa ke ni..bimbang silap. so bertanyalah..khemah anda ke? sudah mendapat kepastian barulah pasti bahawa ini kemah dppkpb.

Setelah beberapa lama menikmati udara pantai Dr. Mahyuden dan sahabat nak pergi dengar ceramah umum di dataran (TG Nik Aziz). maka tinggallah seorang di khemah dan satu khemah lagi tidak berpenghuni. Nak jadi cerita..tetiba angin kuat membadai pantai...khemah yang diduki bergoyang kuat (gerun juga). nak tinggal ke tak...mcam nak runtuh je gayanya..

Dalam keadaan cemas tu, sempatlah jengok kepala keluar untuk melihat kemah satu lagi...Masyaallah khemah telah diterbangkan angin ke pantai.. nak buat macam mana klu tinggalkan khemah ni untuk selamatkan khemah yang terbang tu, sudah pasti dua2 akan terbang.

untuk menyelamatkan keadaan maka hubungilah bantuan dari sahabat "Salam, helo..helo...cepat datang khemah kita diterbangkan angin...." sepantas mungkin bantuan telah sampai. Alhamdulillah khemah masih belum jatuh kedalam laut. sudah menghampiri ke laut. Rupa-rupanya mungkin inilah yang terjadi petang tadi setelah meninggalkan khemah. sebab itulah khemah berubah kedudukan.

Akibat dari peristiwa tersebut...cadangan untuk tidur di khemah dibatalkan..mungkin takot diterbangkan..tapi demi merialisasikan hajat untuk tidur dikhemah..makan 2 orang AJK tetap tidur seorang satu khemah...cabaran baru pula yang datang.. payah nak lena..kenapa?

Ombak kuat sangat bunyi..sekali ombak kuat.. terkkejut dari tidur..hai...khemah aku nak tenggelam dalam air ker..macam dekat je bunyinya.. doa dalam hati Ya Allah selamatkan aku semasa tidur..(tak mahu mati lemas dihanyutkan). Alhamdulillah pukul 5 pagi terjaga apabila dipasang Al-Quran melalui masjid Rusila...alhamdulillah selamat..... Inilah dia peristiwa di khemah untuk dikongsi.

(moral : kalau takut dilambung angin jangan tidur didalam khemah & kalau tak mahu tidur khemah jangan gatai nak pasang khemah)


No comments:

Post a Comment