Monday, August 30, 2010

Tazkirah Ramadhan : Tingkatkan Ibadah, Kurangkan Juadah


Dewan Pemuda PAS Kawasan Parit Buntar semalam telah menagadakan solat sunat Tarawih berjamaah seterusnya tazkirah Ramadhan. Aktiviti ini di lakukan setelah seharian DPPKPB telah menjelajahi dua DUN bagi menyampaikan sumbangan ramadhan dalam program Jelajah Kebajikan.

Pemuda PAS menerima rezeki dari Allah SWT apabila ada dikalangan Jamaah yang menyumbangkan untuk menyediakan majlis berbuka puasa di Pejabat PAS Jalan Keli malam tadi. Kepuasan terasa apabila letih seharian menjelajahi kampung-kampung bagi menyampaikan sumbangan Ramadhan petang tadi.

Program diteruskan dengan solat fardhu dan solat sunat Tarawih di tingkat atas pejabat. Iman dan pentazkirah di sampaikan sendiri oleh Tim. Ketua Pemuda merangkap ketua Laj. Tarbiah DPPKPB D. Mahayudin Ibrahim.

Dalam tazkirah ringkas, beliau menyentuh akan kepentingan ibadah amaliah, seperti mana yang dilaksanakan petang tadi. Yang mana InsyaAllah amalan kita akan dinilai sebagai jihad di jalan Allah, dimana debu-debu yang melekat pada mereka yang berjuang di jalan Allah diharamkan oleh api neraka.

Namun beliau juga mengingatkan agar semua AJK meningkatkan amalan dalam ibadah khusus seperti solat sunat, mengaji, berzikir dan sebagainya. Ini adalah kerana 10 malam terakhir adalah peluang untuk kita memperolehi ganjaran pahala yang lebih besar dari Allah swt. Oleh itu beliau turut mengingatkan agar tingkatkan Ibadah dan kurangkan juadah bagi memperolehi nikmat dalam berpuasa.

menunggu Azan dilaungkan

menikmati juadah berbuka

solat fardhu dan sunat tarawih

No comments:

Post a Comment