Saturday, August 28, 2010

Isu Perkauman Menampakkan Kejahilan umno

Isu Perkauman Menampakkan Kejahilan umno

28 Ogos (Sabtu)- Dewan Pemuda PAS Parit Buntar merasa amat kesal dengan sikap dan permainan politik umno yang semakin menampkkan kejahilan umno terhadap Islam, dengan isu yang di politikkan oleh umno kononnya mengharapkan orang melayu berpihak kepada umno. Ingin DPPKPB mengingatkan supaya umno tidak meneruskan usaha mempermainkan agenda perkauman sempit ini sehingga boleh mencetuskan ketegangan kaum. Ini adalah kerana setiap masalah yang ditimbul berkaitan agama telah diputuskan oleh Majlis Fatwa Kebangsaan.

Umno seperti kehilangan arah dalam meraih sokongan pengundi melayu kini. Maka agenda perkauman diungkit kembali agar kestabilan masyarakat berbilang kaun tegugat dengan isu tersebut maka orang melayu akan kembali menyokong umno. DPPKPB mengutuk tindakan ini serta media massa yang sengaja mengapi-apikan isu sedangkan ianya tidak menggambarkan situasi sebenar apa yang berlaku. Ini di buktikan dengan dua isu terbaru iaitu mendoakan orang bukan Islam (Pulau Pinang) dan berada di dalam masjid bagi bagi bukan Islam. (Selangor). Umno memainkan isu ini seolah-olah Islam ini agama yang tertutup pintu bagi bukan Islam terhadap keterbukaan Islam.

Menurut Setiausaha DPPKPB Sdr. Nasruddin Islam adalah agama yang syumul dan sentiasa terbuka kepada bukan Islam selagi tidak menyentuh batas-batas Iman. Rasulullah juga pernah mendoakan orang kafir agar diberi hidayah. Kata Abdullah bin Mas'ud: "Aku seakan masih melihat Rasulullah SAW menceritakan tentang seorang dalam kalangan nabi AS yang kaumnya memukulnya sehingga berdarah, sedangkan dia hanya menyapu darah di mukanya dan berdoa: "Ya Allah! Ampunkanlah kaumku kerana mereka itu tidak tahu". (Riwayat al-Bukhari dan Muslim). Nabi SAW juga pernah berdoa: "Ya Allah! Engkau kuatkan Islam dengan salah seorang dari dua lelaki yang Engkau lebih sayang; Abu Jahl atau 'Umar bin Al-Khattab". (Riwayat al-Tarmizi dan al-Hakim, dinilai sahih oleh al-Zahabi). Malah dalam isu memasuki masjid telah diputuskan oleh majlis Fatwa Kebangsaan iaitu membenakan orang bukan Islam memasuki ruang masjid dengan beberapa syarat. Muzakarah Kali Ke-90 jawatankuasa tersebut yang bersidang pada 1 Mac 2010 lalu telah memutuskan bahawa pelancong bukan Islam diharuskan memasuki masjid dan ruang solat dengan syarat mendapat keizinan pihak pengurusan masjid dan perlakuan serta tingkah laku mereka tidak mencemarkan kesucian masjid dan sentiasa terkawal dan beradab.

Jelaslah bahawa isu ini dan sebelum-sebelun ini seperti isu azan, isu kepala lembu, isu babi, isu bahasa dan selainnya adalah agenda umno/BN bagi memecahbelahkan masyarakat yang hidup aman dan damai. Kita DPPKPB yakin rakyat kini bijak menilai sesuatu isu dan boleh berfikir secara rasional. Yakinlah bahawa PAS dan PR akan sentiasa akan meletakkan Islam dihadapan serta akan mempertahankan kesucian Islam dan akan menghormati agama lain yang berada di Malaysia.


Sdr Nasaruddin
Setiausaha DPPKPB

No comments:

Post a Comment