Monday, July 5, 2010

Unit Amal Parit Buntar Tawan Bukit Tebuan



Puncak Bukit Tebuan diselubungi kabus pagi

4 Jul (Ahad), Parit Buntar- Bertempat di Bukit Tebuan Bandar Bahru Kedah semalam. Unit Amal Dewan Pemuda PAS Kawasan Parit Buntar telah mengadakan xpdc mendaki bukit. Program yang disertai 10 orang anggota unit amal dan 5 ajk dppk ini mengambil masa 2 jam untuk berjaya menawan puncak bukit tersebut. Bekumpul di Markaz Titi Serong semua peserta bergerak secara konvoi ke kaki bukit tersebut di kampung Permatang Pasir, Kedah , bersempadanan dengan Perak hanya dengan melalui jambatan melintasi Sungai Kerian. Dikaki bukit peserta diberi taklimat khas oleh seorang penduduk tempatan agar menjaga keselamatan sepanjang perjalanan. Langkah dimulakan dengan bacaan doa supaya program diberkati oleh Allah swt. Selain itu peserta dibekalkan dengan sebungkus nasi serta sebotol air gau sebagai bekalan sepanjang perjalanan nanti. Perjalanan dimulakan sekitar jam 9.00 pagi di kaki bukit dengan penuh semangat.

Berkata ketua rombongan selaku Ketua jabatan Amal Parit Buntar, xpcd ini adalah yang pertama dilakukan oleh unit amal parit buntar ke bukit ini. Memandangkan tiada siapa pun yang mengetahui jalan sebanar makan seorang ahli unit amal lebih awl telah meminta nasihat dari penduduk kampung untuk mendapat gambaran jelas perjalan ke puncak bukit. Namun ditakdirkan xpdc ini berlaku sedikit kesilapan. Kesilapan memilih jalan denai traktor sawit membuatkan pejalanan menjadi amat jauh sehinggakan mendaki 2 anak bukit sebelum mendaki bukit sebenar. Ini adalah dugaan dan cabaran yang menguji semangat juang para peserta.

setelah bertanya kepada bebrapa orang pekerja sawit Alhamdulillah jalan sebenar berjaya dijejaki. Akhirnya semua peseerta selamat sampai ke puncak dengan selamat. walaupun amat keletihan agak namun kepuasan tergambar dimuaka masing-masing. Mana tidaknya, perjalanan jangkaan hanya 3 kilometer mencecah 6 kilometer dengan pelbagai rintangan. Semua ini menguji kesabaran dalam meneruskan pendakian. Bukit Tebuan ini kira-kira 300 meter tinggi dari aras laut mengikut perkiraan GPS yang dibawa oleh peserta.

Dipuncak semua peserta barulah mendapat arahan untuk memakan nasi yang dibekalkan. walaupun beberapa kali berhenti di tepi trek untuk berehat namun tiada arahan untuk makan, sekadar membasahkan tekak dengan air gau sahaja. Ini membuatkan semua peserta UA begitu berselera menjamu selera. Dismaping itu air teh 'o' panas juga dibancuh serta mee magge. Setelah selesai menjamu selera, sedikit tazkirah diampaikan oleh Timbalan Ketua Pemuda PAS Parit Buntar Sdr. Wan Azamudin. Tazkirah disampaikan berhubung dengan ikatan ukhwah dan kerjasama dalam meneruskan usaha dakwah dan berjihad di jalan allah swt.

Setelah beberapa ketika di punjak Bukit Tebuan semua peserta memulakan perjalanan pulang ke kaki bukit. Perjalan yang begitu lama ketika pendakian tadi tidak terasa kerana jalan sebenar telah ditemui semasa perjalanan pulang. Hanya 45 minit sahaja masa diambil untuk sampai ke kaki bukit. Sekitar jam 1.00 ptg semua peserta selamat sampai kebawah. Semua peserta UA dan AJK DPPK bersalaman tanda ukhwah yang terjalin. Semoga program ini dapat diteruskan pada masa-masa akan datang.

Peserta di kaki bukit Tebuan


Membaca doa sebelum memulakan perjalanan


Perjalanan dimulakan dengan penuh semangat


kawasan hutan mula ditempuhi


Menghubugi penduduk setelah tersesat jalan menggunakan radio



Berehat dipertengahan jalan sambil menikmati keindahan cintaan Allah


Pergh....letih tu..


Peserta memasak mee meggi


peserta menikmati pemandangan yang begitu menarik dibawah (laut)


ini dia sempadan Kedah dan Pulau Pinang (Bukit Tebuan, kedah dan Bukit Pancur, PP)


Bergambar beramai-ramai sebelum menuruni bukit



Selamat tinggal Bukit Tebuan

teknik sebenar turun bukit "begini caranya"


Survival : Cuba teka beg apakah yang digalas? ish..ish...


No comments:

Post a Comment