Tuesday, February 22, 2011

Sokong DAP Kekalkan Nizar Sebagai MB


Parit Buntar - Kenyataan Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng baru-baru ini bahawa sekiranya Pakatan Rakyat menerajui negeri Perak sekali lagi pada Pilihanraya Umum Ke-13 (PRU13) akan datang mereka akan menyokong Dato' Seri Mohammad Nizar Jamaluddin sebagai Menteri Besar Perak. Ini sesungguhnya menunjukkan bahawa DAP memberi gambaran bahawa Menteri Besar daripada PAS itu mampu menggalas mentadbir negeri dengan baik.

Menurut Ketua Penerangan Pemuda PAS Parit Buntar, Hairul Nizam Ishak, kenyataan kepimpinan tertinggi DAP itu menjelaskan bahawa mereka tidak tamak kerusi Menteri Besar sepertimana yang diwar-warkan oleh UMNO/BN. Mereka beranggapan bahawa sekiranya DAP mencalonkan orang Melayu, maka DAP berpeluang meletakkan Menteri Besar di Perak. DAP jelas berpuas hati dengan pentadbiran Nizar selama 11 bulan memerintah di Perak.

Selepas ini kita yakin orang-orang Melayu di Perak sudah boleh melihat betapa Pakatan Rakyat boleh bertoleransi dan bekerjasama dalam usaha mewujudkan kerajaan yang kuat dan mampu membela nasib rakyat. Jawatan Menteri Besar tetap diberikan kepada Nizar walaupun DAP menguasai majoriti dalam DUN. Ini membuktikan bahawa PAS, DAP dan PKR bekerjasama dengan baik. Tidak timbul soal Nizar Menteri Besar Boneka, kerana PAS kini sedia menggantikan UMNO dalam PRU13 di kawasan-kawasan orang Melayu. Isu ini akan terhapus sekiranya semua kerusi PAS yang ditandingi menang dalam pilihanraya.

Isu derhaka kepada sultan tidak timbul, ini merupakan isu yang disengaja dimainkan oleh UMNO semasa hendak merampas kuasa di Perak dahulu. Apa yang pasti Sultan Perak merupakan pemimpin yang bijak dan baginda pasti mahukan seseorang yang mampu mentadbir negeri dengan baik dan membawa kepada kemakmuran. Sepanjang yang diketahui, baginda tidak pernah pun mengisytiharkan Dato' Seri Nizar sebagai penderhaka dan segala gelaran ditarik balik. UMNO yang mainkan peranan isu ini untuk merampas kuasa di perak. Apa yang pasti rakyat akan membuat perubahan dan orang Melayu khususnya akan memilih PAS bagi menggantikan UMNO.

1 comment:

  1. INILAH PETANDA BAHAWA DAP IKTIRAF NIZAR SEBAGAI KUDANYA YANG TAAT.
    BAYANGKAN BETAPA MURNINYA NIZAR, CINA DAPAT 999 TAHUN. MELAYU DAPAT 99 TAHUN.

    APA MAKNANYA SEMUA NI ?

    ReplyDelete