Tuesday, February 22, 2011

Hentian Raya Parit Buntar Perlu Diselenggara

Keadaan jalan yang pecah

Parit Buntar - Faktor keselamatan, keselesaan dan kebersihan merupakan agen terpenting dalam aspek perkhidmatan kepada orang awam. Apatah lagi tempat tersebut merupakan lokasi orang ramai menggunakannya untuk ke destinasi masing-masing. Dalam satu tinjauan, Setiausaha Pusat Khidmat Parlimen Parit Buntar bersama Jawatankuasa Pemuda PAS Parit Buntar, Noraidi Mat Isa bersama wartawan telah melawat kawasan Hentian Raya Pusat Bandar Parit Buntar baru-baru ini.

Menurut Hairul beliau telah menerima aduan awam tentang lantai di Hentian Raya yang tidak rata yang boleh menyebabkan ramai dikalangan pengguna telah terjatuh akibat susunan bata yang tidak rata. Ini turut diakui oleh pengusaha tiket bas di kawasan ini, Ramai dikalangan warga emas dan kanak-kanak terjatuh akibat tersepak batu bata yang terkeluar dari lantai. Kerusi batu dan kayu yang kotor serta dipenuhi najis burung gagak juga mencacatkan pemandangan dan ada pengguna tidak dapat menggunakannya.

Di kawasan tempat letak bas, ada lantai yang terpongkah pecah dengan agak teruk, dan ini akan membahayakan pengguna dan bas itu sendiri. Pengguna boleh tersepak tunggul batu yang terpongkah manakala tayar bas boleh mengalami kerosakan. Beliau turut meninjau keadaan longkang di hadapan Hentian Raya yang dipenuhi sampah dan daun-daun kering. "Ini adalah antara punca kepada berlakunya banjir di kawasan sekeliling Hentian Raya ini. Sekiranya hujan lebat berlaku maka air tidak dapat disalurkan dengan baik."

Seperkara lagi yang menjadi rungutan pengguna adalah kerusi yang dibina di hadapan Hentian Raya ini tidak mempunyai bumbung. Menurutnya lagi, binaan kerusi di hadapan Hentian Raya ini memang baik, akan tetapi tiada siapa yang mahu menggunakannya ketika cuaca panas dan hujan kerana tiada bumbung. Hanya najis burung sahaja yang banyak disitu. Ini sudah tentu merugikan."

Walaubagaimanapun kita mengucapkan syabas di atas penyelenggaraan bumbung Hentian Raya yang baru di sini. Kita tahu banyak kos yang digunakan untuk menaiktaraf Hentian Raya ini. Namun faktor kebersihan dan keselamatan pengguna juga harus diutamakan.

Justeru beliau berharap setiap aduan rakyat seperti lantai yang tidak diselenggara, kerusi yang kotor, longkang yang tersumbat dapat diatasi dengan segera. Ini sesungguhnya melambangkan imej serta nama baik Parit Buntar serta badan berwajib khususnya Majlis Daerah Kerian yang bertanggungjawab menjaganya. Ini seterusnya dapat memberi keselesaan dan keselamatan kepada pengguna yang menggunakannya.


Kerusi menunggu yang tidak di selenggara kebersihan


Longkang yang tidak dibersihkan boleng mengundang banjir kilat


rekahan jelas kelihatan

No comments:

Post a Comment