Saturday, June 19, 2010

Lambaian Ambang IPT : DPPKPB Ucapkan Tahniah




Sesungguhnya Allah mencintai seseorang kamu apabila bekerja/belajar maka ia tekun/bersikap profesional dalam pekerjaannya”. Hadis

Lambaian IPT adalah program yang julung-julung kalinya diadakan khusus untuk meraikan anak-anak dari Kawasan Parit Buntar yang berjaya melanjutkan pelajaran ke menara gading. Program ini dianjurkan oleh Dewan Pemuda PAS Kawasan Parit Buntar, bertujuan memberi pendedahan awal kepada anak-anak jati Parit Buntar mengenai pembelajaran dan corak kehidupan di IPT.

Pihak penganjur menjemput para peserta yang terdiri daripada pelajar yang terpilih ke IPTA/IPTS pada tahun ini bagi kemasukan Jun 2010 . Antara objektif program ini ialah pertama memberi pendedahan awal kepada pelajar tentang corak kehidupan di IPT. Kedua memberi penghargaan dan motivasi belajar kepada mereka yang berjaya ke IPT. Ketiga mewujudkan jaringan/hubungan ukhwah di kalangan anak-anak Parit Buntar di IPT.

Ceramah berkenaan pendedahan tentang coran kehidupan di IPT disampaikan oleh dua orang ahli akademik yang juga Penyelidik dari IPT. Selain itu sesi dialog juga diadakan antara bakal-bakal mahasiswa bersama-sama bekas mahasiswa yang kini berkhidmat di sekitar Parit Buntar.

Penceramah pertama memberi suntikan semangat kepada bakal mahasiswa supaya menetapkan niat ikhlas menuntut ilmu kerana Allah SWT.Selain itu bakal mahasiswa juga dinasihatkan supaya dapat mencari teman terbaik di kalangan terbaik supaya dapat membawa dan membimbing mereka ke arah yang positif. Kaedah pembelajaran juga dijelaskan supaya peserta dapat maklumat awal tentang suasana dan kaedah pembelajaran sebenar di IPT.

Penceramah kedua pula menekankan mengenai pembinaan dalaman diri untuk menjadi seorang mahasiswa . Antaranya:

1. Mengapa anda terpilih ke IPT?
2. Apakah yang mendorong anda untuk terus berjaya? Kerjaya Baik.
3. Siapakah yang mempengaruhi anada untuk terus belajar?Ibu bapa/ Keluarga
4. Adakah anda berpuas hati dengan pencapaian akademik anda?
5. Bagaimana untuk meningkat pencapaian akedemik anda?


Selain itu peserta juga didehkan dengan beberapa fakta mengenai pendidikan di IPT. Antaranya ialah statistik graduan peringkat sarjana muda di IPTA mengikut bidang dari tahun 2002 - 2007.

Pada slot terkahir program Lambaian IPT ini, para peserta di beri peluang untuk berdialog bersama-sama bekas Mahasiswa bagi menjelaskan lagi secara terpeinci menganai susana sebenar di IPT. Antara bekas mahasiswa yang ditampilkan ialah Sdr. Azlan, AJK JPM Perak, Sdr Faris, AJK JPM P.Pinang dan Sdri. Farhana AJK Nisa PB.

Mereka secara lebih dekat mendekati para peserta dengan pengalaman-pengalaman sepanjang menuntut ilmu di IPT masing-masing. Pengalaman ini dikongsi agar para peserta mendapat motivasi untuk berjaya dari segi akademik dan softskill. Antara nasihat yang diberikan ialah fokus kepada pelajaran, pembahagian masa yang baik dan menjaga sakhsiah diri dari terjebak ke lembah yang negatif.

Majlis diakhiri dengan penyampaian cenderamata kepada semua penceramah dan fasilitator program Lambaian IPT kali ini.

Dr. Wan Khairuddin, Timbalan Ketua Pemuda PAS Parit Buntar, dalam ucapan penutup berkata Dewan Pemuda bercadang untuk menjadikan program ini  sebagai program tahunan pada masa akan datang.


Penceramah pertama memberi motivasi bertajuk Seruan IPT.

Penceramah kedua sedang memberi ceramah kepada peserta.


Peserta perempuan khusyuk mendengar ceramah.


Peserta lelaki.
Penyampaian cenderahati kepada penceramah

No comments:

Post a Comment