Thursday, June 3, 2010

ISU SOLAT DAN TUDUNG : BOIKOT JIKA BENAR

ISU SOLAT DAN TUDUNG : BOIKOT JIKA BENAR PASARAYA MELARANG

Parit Buntar, 3 Jun - Dewan Pemuda PAS Kawasan Parit Buntar DPPKPB mendapat laporan dari pekerja sebuah pasaraya di Pekan Parit Buntar bahawa pekerjanya yang beragama Islam tidak dibenarkan bertudung dan melaksakan solat fardu. DPPKPB memandang serius perkara ini dan akan menyisat sekiranya dawaan ini benar.

Dalam pada itu bagi pihak ADUN dan Parlimen menegaskan perkara ini telah diketahui dan satu memorandum bantahan akan dihantar sekiranya memperolehi bukti yang kukuh dari saksi (pekerja pasaraya tersebut).

Menurut Ketua pemuda PAS Parit Buntar, Sdr. Khairuzami, jika benar tindakan ini pihak kami tidak akan teragak-agak untuk mencarkan kempen boikot terhadap pasaraya tersebut.

"Kita akan turun untuk mengedarkan risalah memboikot pasaraya tesebut sekiraya benar maklumat yang diperolehi".

Menurut Sdr. Azami lagi DPPK akan meminta petugas untuk membuat pemantauan kepada pasaraya tersebut dalam tempoh masa terdekat ini. Tindakan sewajarnya akan diambil sekiranya aduan ini benar.

"Islam adalah agama yang mewajibkan umatnya dikalangan wanita untuk menutup aurat (bertudung) serta solat lima waktu sehari semalam". "

Sekiranya mereka berani untuk melarang wanita kita dari bertundung, kita akan mengambil tindakan untuk memboikot dari membeli dipasaraya tersebut". Oleh itu pihak DPPKPB memberi amaran dan peringatan kepada pasaraya tersebut agar menarik balik arahan tersebut samada bertulis atau lisan sekiranya benar. DPPKPB akan terus memantau dari masa kesemasa.

Khairuzami
Ketua
Dewan Pemuda PAS Kawasan Parit Buntar

No comments:

Post a Comment